Alapműveltség

2011.12.14. 01:12

 Mi tartozik az alap műveltséghez is mi nem? Nyilván az embereknek van egy kialakult képe arról, hogy mi tartozik az alap műveltségbe, és arról is hogy mi nem. De kinek tiszte eldönteni, hogy hol húzódjon meg a határ.

Nyilván nem kell nagyon messzire menni, és a józan és is határt szab a dolognak valamelyest, de például miért nem tanulnak az emberek közgázt, vagy jogot, vagy marketinget?
Nyilvánvalóan azért, mert valakinek érdeke - vagy épp csak nem előnyös neki - hogy az átlag pór nép tisztában legyenek ilyenekkel. Sokszor pedig hasznos lenne, ha a köznép is tisztában lenne azzal, hogy miért is bajos felvenni deviza hitelt - eső után..

A fórumon a kérdéses probléma az volt, hogy vajon az emberek miért nem tanulnak más számrendszerekről is, és miért csak a 10-es az, ami elterjedt? Nyilván a halandó (nem programozó és grafikus) emberek nem használnak mást és nem is nagyon van rá szükségük. A többiek meg amúgy is tanulják és használják. Arról viszont már kevés szó esik, hogy a "látókörünk bővítése" miért nem terjed ki a fent említett dolgokra.

Természetesen nem lehet mindent tanulni. Ez az általános probléma az iskolákban is. A diák egyébként sem tanul - tisztelet a kivételnek - de ha mégis tanul, akkor azt az időt is felosztja arra, amire feltétlen kell. A tanárok ezzel ellentétben rendszeresen hangoztatják, hogy  "de hát csak egy óra kell rá a délután, meg átnézni témazáró előtt majd". Na ez most gyakorlatban úgy néz ki, hogy nekem egy nap 8-10 órám van, tehát előtte nap akkor közel ennyit kellene készülnöm rá. 8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás. Dalban jól hangzik, de hogy napi 16 óra tanulás. Szerintem ember a talpán az, aki ezt hosszú távon bírja. De nem is kell, mert ugye nem tanulunk. És ha ezt még megspékeljük azzal, hogy "meg még a témazáró előtt egy kicsit átnézni" ez virágnyelven azt jelenti, hogy meg tanuld meg szóról szóra az elmúlt 2 hónap anyagát, mert bármit kérdezhetek.

Ezért aztán jogos a probléma, hogy miért van egy kialakult "általános műveltség". Arról viszont nem esik szó, hogy miért szerepelnek benne olyan dolgok, amik ráadásul abszolút nem is hasznosak. 
Amint leérettségiztem, az volt az első gondolatom, hogy milyen jó lesz, hogy nem lesz több irodalom órám. Soha nem értettem, hogy miért kell tudnom, hogy mit gondolt a költő - ami egyébként is nonszensz. A másik meg hogy miért kell tisztában lennem olyan költők munkásságával, akik már több száz éve meghaltak. A hazai költészet ismerete nem vitás mondjuk 3-400 évre visszamenőleg, de többnek nem látom értelmét. 
Most persze szidnak a magyarosok, de ez igaz a fizikára is, vagy akár a kémiára is. 10. év vége óta egyszer sem használtam az elektronkötéseket, vagy bármi egyebet. Az nem árt ha tisztában vagyunk a gyakori elemekkel, de ennyi.

Ezért nem tanulunk kettes számrendszert az általánosban és ezért nem tudja senki otthon bekötni a villanyt, vagy vízvezetéket szerelni, mert akkor mit tenne a szakmunkás, ha mindenki értene mindenhez professzionális szinten. 

A bejegyzés trackback címe:

https://weinie4.blog.hu/api/trackback/id/tr143461810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bizsergefa 2011.12.14. 01:22:42

fú hogy ide milyen hosszú kommentet tudnék írni... de hát azért vagyok most itt mert épp tanulnom kéne :D

weinie4 · http://weinie4.blog.hu 2011.12.14. 01:28:32

jöhet a komment :D jogi út kizárva! :D

bizsergefa 2011.12.14. 01:50:32

inkább tanulok vagy alszok :D

bizsergefa 2011.12.16. 02:02:27

Van egy ötletem, ami akár aberráltnak is tűnhet. Közoktatásban tanítani: alapvető pénzügyek (nem a refinanszírozási kamatlábtól kezdve a pénztáros feladatain át a vevő bonításáig bezárólag) és akkor talán nem alakul ki még egy ilyen eladósodottság mint ami ma van; közlekedés, mert bizony aki kimegy az utcára akár járművel, akár gyalog, akár anyuka vadászgörényének a hátán, közlekedik és bizony nem árt tudni, hogy hogy a pattanásos herezacskóba is kellene átmenni úgy az úton, hogy ne fossa le a bokáját az épp arra haladó autós/bringás/akármilyen életforma; egészségtan ergo ha teheted, ne zabálj szarságokat, mozogj, próbálj meg viszonylag egészségesen élni, effects: kevesebb kiadás közegészségügyi oldalon, talán nem döglik éhen az almát termesztő gazda mert inkább gyümit ennél mint egy jó sajtburit; természetismeret mittomén évenkénti váltakozásban a klasszikus tárgyak struktúrájában átalakított tantervvel, plusz valamiféle környezetvédelmi téma, hogy háromszáz év múlva is legyen hol élni (tudom gyárak, fosszilisok, stb de valahol el kell kezdeni); kultúra irodalom, zene, vizuális művészet nem kimondottan számonkérési céllal, hanem látókör bővítése céljából, már-már szórakozási célból, hogy ne kötelező olvasmány legyen, hanem ajánlott olvasmány amit a kölök élvezettel olvas (mert van olyan is lásd HP könyvek) és hogy ne azt kérje számon a tanár hogy kan-dúrban hova kell maszatolni a magascét (na ez most lehet hogy netto faszságra sikeredett); és ezen felül kötelezően választhat n+1 tárgyat a diák, ami mondjuk érdekli is.
Most látom, hogy ilyen informatikát pl kihagytam de lehet még mást is, így nem tűnik olyan vészesnek, hogy ne lehetne összesűríteni. Ja meg tesit is kihagytam. Ezt szintén élvezetessé kéne tenni, mondjuk első év (középsuli pl) lenne a klasszikus tanterv szerint, hogy a diák megismerje nagyjából a területeket és utána választhat hogy mit is akar sportolni az adott évben (persze ehhez megfelelő felszereltség szükséges, megvalósíthatósága kérdéses). Igen és még kihagytam egy olyan neuralgikus pontot, ami számomra megdöbbentő módon interneten bukkant fel, nyelvhelyesség. Ezt mindenképpen fontosnak tartom (amúgy az imént az ún. grammarnácikra gondolok, akik beanyáznak ha kommentben nem írsz tökéletesen helyesen), azt hiszem, azért az egy alapvető elvárás, hogy a saját nyelveden többé-kevésbé tudj helyesen írni, mondatot, szöveget alkotni. Kimaradt a történelem, ez szintén fontos, nem nagyon tartom változtatásra szükséges területnek. Talán el kéne mozdítani az összefüggések feltárása, megértetése felé, hogy ne azt magolja be a gyerek, hogy 2414. márciusban Kurdisztán szövetséget kötött Baszkfölddel, hanem azt értse meg, hogy mi a vastagbajszú szalmakalapért csinálták ezt (szándékos az irreális példa).
Most hirtelen ennyi, de asszem erről sokáig lehetne vitatkozni, beszélgetni.

weinie4 · http://weinie4.blog.hu 2011.12.16. 09:22:28

Ez még akár jónak is tűnhet, és nem feltétlen hangzik hülyén. Az egyetlen gond az ilyenekkel, hogy egy megfelelő tantervbe kell beágyazni. Szerintem a mostani tantárgyak nagy részét meg kell tartani, mert azért az sem elhanyagolható - sőt - amit egyébként a mostani tanrendbe tanul a diák. Amiket felsoroltál, azok viszont olyan dolgok, amit a gyermek megtanulhat még általánosban is. Vagy akár az óvodától kezdődően.
Én mondjuk pl emlékszem általánosból közlekedés technikára, amit sima technika órán tanultunk, és még ki is mentünk a városba, hogy megnézzük, a tábláknál szabályosan közlekednek a népek meg az autók.
Rajz, meg művészet (tánc) is volt, de ezekkel mind az a baj, hogy utoljára táncot pl 2. ban tanultam, ami arra elég, hogy bridgebe (vagy laposon :D ) nyomjak egy kis drum n' basst, de egy esküvőre már nem elég.
Ezért az ilyen tárgyakat is meg kellene hagyni, legalább heti egy órába a későbbiekben is, mondjuk középiskola végéig, vagy legalább az első 3 évben.
Az egészséges táplálkozáshoz még annyit, hogy tanultam én is, meg te is, mert ez is benne van a biológiában, a különbség annyi, hogy a mai példák már régiek és a kutyát nem érdekli, hogy a szakadt hang nélküli (fekete-fehér?) filmen mi van, amit órán vetítenek. Ha levetítenék pl a Supersize me filmet, akkor lehet hogy a gyerek véleménye alapvetően megváltoznak a dologról. Ezt is persze még akkor kellene, amíg a gyerek nem szokott rá a csokikára, meg a kólácskára, meg nem a big mac a kedvenc szendvicse.

Persze nem bírálni, akartam amit írtál, mert látom hogy hova tartanál és én is oda tartanék. Más dolog, hogy mindezt csak egy nagyon szűkös órai keretbe lehet beletenni. Mondjuk ezen meg segíthet, hogy ha nincsenek az iskolában "semmi" órák..

bizsergefa 2011.12.16. 09:41:30

Való igaz, sok témát érintenek jelenleg is, és tényleg a lényegi változás magában a módszerben kell megjelenjen, ezt aláírom. Meg úgy gondoltam hogy általánossal egybevéve, tehát nem csak középsulira vetítve.
Közlekedés technika nekünk nem volt, de volt egykétszer rendőrbácsi/néni aki magyarázott valamit, de szerintem te biztosan emlékszel a Bence és az X sorozatra, ami nekem tökre tetszett, azt például simán tananyaggá lehetne emelni, olcsó, érthető, érdekes. Szóval igazad van, jelen van a dolog de vagy felületes, vagy szar.
Egészséges táplálkozást valóban én is tanultam, és tökre egyetértek a supersize me dologgal, sokkal érdekesebbé lehetne tenni. Nem feltétlenül a gyerekek sokkolása lenne a cél, meg a csokika sem ördögtől való csak ne az legyen a fő tápláléka és tudjon ellenállni amikor anyukával tíz percig állnak sorban a kasszánál kirakodott rágó, csoki, öngyújtó, óvszer standnál.

A szűkös keretre meg én azt találtam ki, hogy ezeket persze nem egy időben, egymással párhuzamosan kellene oktatni, hanem eltolva életkorra való tekintettel, tehát a 7-10 éves korig az alapokat, ahogy említetted ne zabáld a csokikát meg a fejednél nagyobb bigmacet, Bence és a romántraktor ami nem ütötte el mert megtanulta hogy nézzen körül és lehetőleg ne rohangásszon összevissza, gyerekeknek szóló művészeti alkotások; aztán később ahogy egyre érettebb lesz a gondolkodásuk és változik az érdeklődési körük, lépni tovább a listán.

off
Most vettem észre hogy ki lehet nagyítani a boxot, ahova írok :P
on

Meg ugye az se lenne rossz, ha nem betokosodott, túlkoros f*szok (hű meg ne basszanak emiatt) állítgatnák össze a tantervet, hanem fiatalabb arcok, nyilván a megfelelő képzettséggel és pl kémiából nem az elektronhéjakon történő számolgatást tanítanák (ami egyeseknek biztos érdekes, de a nagy többség nem veszi hasznát), hanem korszerű témákat ölelne fel a tárgy, pl milyen dolgokat mivel ne keverj össze, vagy ilyen kis érdekességeket, hogy mondjuk a spermafoltot mivel tudod kimosni a ruhából (poláris oldószer stb :P megint buta a példa).

Röviden talán úgy tudnám összefoglalni az ötletem, hogy a való életben (neeeem nem világ, még véletlenül sem, kösz rtl) hasznosítható ismereteket érdekesen interpretálva kellene oktatni.

Ui.: kimaradt a matek :D

weinie4 · http://weinie4.blog.hu 2011.12.16. 11:58:12

szép és jó, várunk a megvalósításra
a matek amúgy egy külön bejegyzést megérne..
Neked amúgy a faszér nincs aktív blogod?!
süti beállítások módosítása